Hrvatska abeceda - kako je približiti djeci?
Prije 30 godina rečenica: „Neka se igra, učit će čitat i pisat u školi!“ bila je potpuno uobičajena. Danas, uz brojne materijale, didaktičke igračke, knjige, slikovnice za djecu, nekako se i očekuje da dijete svlada ABECEDU prije polaska u školu.
Hrvatska abeceda
Hrvatska abeceda ili gajica, jedna je od mnogih koje se temelje na latiničnome pismu i prema prva četiri slova toga pisma (a, be, ce, de) zovu abecedom. Abeceda se razlikuje od jezika do jezika, koji imaju i drukčiji red slova, zato govorimo o posebnoj abecedi hrvatskoga jezika. Od 30 slova u hrvatskome jeziku 27 ih se piše pomoću jednoga znaka (jednoslovi), a 3 pomoću dva znaka (dvoslovi) i to dže, elj i enj. Dvoslovi imaju dva velika oblika: Dž i DŽ, Lj i LJ, Nj i NJ.
Hrvatska abeceda nazvana još i hrvatska latinica (posebno prilagođeno latinično pismo namijenjeno za pisanje hrvatskog jezika) te gajica po njezinome reformatoru Ljudevitu Gaju. Njegova reforma predstavlja temelj modernog hrvatskog pisma koje koristimo i danas.
Trebaju li djeca znati abecedu prije polaska u školu?
Učestalo me poznanici i prijatelji pitaju za mišljenje o čitanju i pisanju prije polaska u školu. Uvijek odgovorim iskreno – ni sama nisam načisto što o tome mislim. Moramo biti svjesni kao društvo i kao roditelji da su se vremena jako promijenila. Puno toga nije isto kao prije trideset godina i samim time nema smisla uspoređivati ni djecu, a ni sustav obrazovanja danas i onda.
Tehnologija je strašno napredovala, roditelji su obrazovaniji, aktivnosti su dostupnije. Prije 30 godina rečenica: „Neka se igra, učit će čitat i pisat u školi!“ bila je potpuno uobičajena. Danas, uz brojne igre, didaktičke igrice, knjige, slikovnice za djecu, nekako se i očekuje da dijete svlada ABECEDU prije polaska u školu.
Kao učitelj apsolutno ne osuđujem i ne izdvajam dijete koje polazi u prvi razred bez naučenih vještina čitanja i pisanja no, da će mu biti teže pratiti program – garantiram. Stav „neka nauči u školi“ nije neispravan, dapače, tome škola i služi, zar ne? Međutim, takav stav danas stvara problem djetetu koji se, usudit ću se zaključiti, proteže do kraja osnovnoškolskog obrazovanja. Čast iznimkama, naravno.
Zamislite situaciju u razredu u kojem od 18 učenika, 15 već zna čitati i pisati. Učiteljica je u problemu. Krene li sporije s programom kako bi ovih troje mogli usvojiti gradivo, ostatak razreda će biti nemiran jer im je to dosadno. Oni to već znaju. No, krene li učiteljica s preskakanjem i ubrzavanjem gradiva zbog učenika koji su prije polaska u školu svladali gradivo, onda onih troje nema dobre temelje, nisu naučili kako treba te se boje reći da ne razumiju kako se ne bi osramotili pred ostatkom razreda. Gradivo se gomila, treba čitati i pisati kako bi razumio što zadatak od tebe traži, dobivaju se loše ocjene...
Jednostavno, treba se prilagoditi vremenu u kojem živimo. Zahvaljujući programu predškole (koji provode svi vrtići u Hrvatskoj) gore navedeni problemi sve su rjeđi. Većina djece upisuje prvi razred poznavajući abecedu.
U kojoj dobi djeca upoznaju abecedu?
Nije dobno određeno kad djeci možete početi čitati. Štoviše, preporuča se čitati i dok je dijete još u trbuhu. Slikovnice i priče za laku noć dobrodošle su od rođenja, a već od druge godine života dijete može pokazivati interes za slova i brojke. Ta dob je vrlo važna jer i ptice na grani znaju da dijete do treće godine upija kao spužva. Kasnije već pokazuje svoj karakter i bira aktivnosti kojima se želi baviti.
Četverogodišnjaci (a i neki trogodišnjaci) mogu prepoznati velik broj slova u abecedi te ih početi povezivati s njihovim glasovima. (npr. s daje glas /s/.) Oko 5. godine života djeca obično znaju sva slova abecede i njihov točan redoslijed. U fazi predškole većina djece može povezati svako slovo sa zvukom koji proizvodi.
Kako djeci približiti abecedu?
To je barem jednostavno! Putem djeci najdražeg načina – IGROM! Međutim, na umu treba imati da nisu sva djeca ista. Neki će i sami pokazati interes za učenje abecede, dok će neki uporno odbijati aktivnosti koje imaju veze sa slovima. Razlog tome je što neka djeca imaju slabije razvijene sposobnosti pamćenja u ranim fazama djetinjstva pa ovakve aktivnosti često izazivaju frustracije.
Ne treba se oko toga previše brinuti, ima mnogo načina za naučiti abecedu – samo treba odabrati način primjeren vašem djetetu. Ako se čini da je dijete nezainteresirano, povlači se i pokazuje neugodu dok se igrate slovima, bolje odustati pa pokušati kasnije, ne požurivati. U takvim slučajevima najbolje se zadržati na pjevanju abecednih pjesama, čitanju knjiga te igrom magnetskim slovima. Odgodite složenije aktivnosti dok dijete ne bude potpuno spremno.
5 najboljih načina za učenje hrvatske abecede
Abeceda je temelj koji djecu uči dalje o riječima i pričama. Učenjem abecede stječu znanja o svijetu koji ih okružuje. Stoga je učenje abecede za djecu prvi korak koji ih uvodi u jezik i vokabular.
Odabrali smo nekoliko najboljih načina za vježbanje abecede koje možete iskušati sa svojim djetetom u kućnoj atmosferi, onoj njemu ugodnoj i sigurnoj.
Pjevanje pjesmica
Djeca jako vole slušati glazbu. Puštate li svakodnevno dječje pjesmice, u male glavice ulazi melodija, ritam, ali i tekst koji pamte. Upravo to je odličan način da svoju djecu upoznate s abecedom.
Memory slova
Memory igru djeca igraju od najranije dobi. Spajajući kartice s jednakim životinjama, predmetima i bojama zabavljaju se i uče. Kasnije, te boje, životinje i predmete mogu zamijeniti slova. Na taj način će djeca vizualno zapamtiti abecedu.
Magnetska abeceda
Većina nas ima magnetska slova na hladnjacima. I baš nam hladnjak može poslužiti kao sredstvo za igru. Za početak je najbolje da dijete nauči sastaviti svoje ime od slova. Kasnije, neka djeca slažu slova u riječi, a onda ih i pročitaju. Krenite sa jednosložnim riječima pa kasnije povećavajte broj slova.
Kutije sa slovima
Ovo je odlična igra za, osim učenja abecede, proširivanje vokabulara. Izradite kutiju i u nju stavite slova napisana na male kartončiće. U kutiji će biti 30 slova. Svaki dan izvucite jedno slovo i kroz čitavi dan se igrajte tako da smislite što više riječi koje počinju tim slovom. Dodatno možete izvuči kartončić na vidljivo mjesto i zamoliti dijete da donese neki predmet koji počinje tim slovom.
Flashcards (kartice sa slikama)
Kartice sa slikama su možda djeci najlakši način za poučavanje abecede. Ako na prvu ne prepoznaju slovo, tu je sličica koja ih odmah podsjeti o kojem je slovu riječ. Ova igra je također dobra za obogaćivanje vokabulara. Nakon što dijete već upamti igru, izradite sami nove sličice kako bi dijete usvojilo još više riječi, ali i izbjeglo učenje napamet, bez razumijevanja.
Kako čitamo hrvatsku abecedu?
Podučavanje početnog čitanja je kao otvaranje vrata u svijet novih mogućnosti. Kroz čitanje, djeca se upoznaju s različitim svjetovima, ljudima i idejama. No, iako je ovo važan korak u razvoju djeteta, mnogi se susreću s izazovima u procesu čitanja.
Jedan od glavnih problema koji se obično javljaju kod početnog čitanja je spor i težak napredak. Nekada se čini kao da se djeca muče da dešifriraju svako slovo i riječ. Također, moguće su i poteškoće u razumijevanju pročitanog teksta, što može dovesti do gubitka interesa za čitanje.
Da bismo riješili ove probleme, važno je pružiti djeci podršku i poticaj. Interaktivne igre i aktivnosti koje uključuju rješavanje problema čitanja mogu biti izuzetno korisne. Kroz takve materijale, djeca će razviti vještine dešifriranja slova i riječi, ali i razumijevanja teksta. Također, pohvalite svaki njihov napredak kako biste im ulili samopouzdanje i motivaciju za rad..
Evo nekoliko primjera:
A - čitamo "A" kao u riječi "auto". Pokušajte glasno izgovoriti "auto" i obratite pažnju na zvuk slova "A".
Č - "Č" kao u riječi "čokolada". Zamislite kako uživate u komadu čokolade i obratite pažnju na zvuk "Č".
Đ - "Đ" kao u riječi "đumbir". Pokušajte izgovoriti "đumbir" i osjetite kako se formira zvuk "Đ" u vašem grlu.
Lj - čitamo "Lj" kao u riječi "ljeto". Zamislite prekrasno ljeto i izgovorite "ljeto" s pažnjom na zvuk "Lj".
Nj - "Nj" kao u riječi "nježan". Pokušajte izgovoriti "nježan" i obratite pažnju na spojeni zvuk "Nj".
Š - "Š" kao u riječi "šuma". Zamislite mirisnu šumu i pokušajte izgovoriti "šuma" s jasnim zvukom "Š".
Hrvatska abeceda - najbolja igra za prenošenje znanja
Drvena umetaljka koja će pomoći djecu u prepoznavanju i učenju slova. Djeca će istovremeno razvijati finu motoriku i koordinaciju ruka-oko. Odlična stvar je što ističe samoglasnike i suglasnike u različitim bojama.
Često postavljana pitanja
Koja je najbolja dob za poučavanje abecede?
Svako dijete je drugačije i sve ovisi o zainteresiranosti djeteta. Smatra se da bi djeca u dobi od 4 godine trebala početi povezivati slova s glasovima.
Koji su najbolji načini za vježbanje?
Abeceda se lako uči kroz igru - pomoću pjesmica, memory igara i slika.
Da li je važno da djeca nauče abecedu prije polaska u školu?
Poznavanje hrvatske abecede prije polaska u školu svakako je poželjno jer olakšava djetetu razvoj i napredak.
Tko je Ljudevit Gaj?
Jedan od najvažnijih protagonista hrvatskog nacionalnog buđenja i borbe za kulturnu i jezičnu autonomiju Hrvatske. Zalagao se za korištenje hrvatskog jezika u službenim dokumentima i obrazovanju te je bio glavni inicijator i organizator Ilirske narodne straže, udruge koja je promovirala hrvatski jezik, kulturu i identitet.
Tekstovi koji bi te mogli zanimati
Osnovne boje - što sve moraš znati?
Connetix - genijalne magnetne igračke za sve kreativce
Glinamol - kreativne ideje za djecu i roditelje
Tablica množenja - 5 trikova za učenje
Zaključak
Učenje abecede ne mora biti ni dosadno ni frustrirajuće. Bit će onako kako mi to prikažemo djetetu. Sa savjetima i aktivnostima koje smo naveli u tekstu, može biti jako zabavno i uspješno. Ono što svakako moramo naglasiti je činjenica da je vježbanje kontinuirani proces koji se suptilno mora uključiti u svakodnevne aktivnosti vašeg djeteta.
Držanjem magneta na hladnjaku, puštanjem dječjih pjesmica u pozadini igre, čitanjem slikovnica i knjiga možemo stvoriti pojavu slova u njihovom životu. Važno je prilagoditi način učenja, pronaći najbolje tehnike kako bi usavršavanje bilo uspješno, a dijete zadovoljno.